Opdracht 1: Statistical Literacy
Deze opdracht is in samenwerking met Casper Bosch
Overzicht Hoofdstuk:
De opdracht die wij aangepast hebben komt uit het boek 'Kern Wiskunde 1e editie Klas 3 Gymnasium/vwo+' uit hoofdstuk 4 paragraaf 3.
In dit hoofdstuk zijn ze vooral bezig met het introduceren van de verschillende diagrammen. Daarom gaat het vooral over het uitleggen van wat voor diagram een histogram is en waarvoor het handig is om te gebruiken. Dit wordt ook gedaan bij andere diagrammen die in dit hoofdstuk aan bod komen, zoals een staaf-, cirkel- en lijndiagram. De leerlingen hebben dus aan het einde van dit hoofdstuk de kennis over wat de verschillende diagrammen inhouden, maar weten nog niet zo goed wanneer ze het beste welk diagram kunnen gebruiken. Dit komt namelijk later in het jaar aan bod.
Didactische opvatting:
Bij deze methode wordt het leren van de stof aangepakt door middel van 3 fases:
- In de eerste fase hebben de opgaves te maken met oefenen. Deze opgaves zijn relatief simpel en zijn vooral gericht op de leerlingen qua vragen.
- Bij fase 2 gaan de leerling ontdekken. Dit zijn dan de moeilijkere opgaves en onderwerpen waar de leerlingen weinig tot niks van begrijpen.
- Bij fase 3 gaan de leerlingen onderzoeken. Dit wordt dan bijvoorbeeld gedaan door middel van een tekst te lezen die met het onderwerp te maken heeft en daar dan de benodigde informatie uit te halen.
Er wordt geen ICT gebruikt in deze methode. Echter is het wel mogelijk om de leerlingen een histogram te laten maken in Excel.
Voorkennis:
Leerlingen zijn inmiddels al bekend met het gebruiken van verschillende diagrammen. Zo hebben ze al informatie over een aantal diagrammen. Echter is een histogram een nieuwe diagram voor de leerlingen. De kennis die ze hebben opgedaan in de diagrammen die ze al kennen kunnen ze mogelijk gebruiken voor het verwerken van informatie dat uit een histogram komt.
Originele opgave:
In de originele opgave hebben ze het jaarloon gevraagd van een groep mensen die fulltime werkt. Daarbij hebben ze het jaarloon opgedeeld in verschillende klassen, waarbij de grote van een klasse kan verschillen tussen de €5000,- en €30000,-.
De vragen gaan zowel over de gedachtegang van het indelen van deze klassen, het uitrekenen van een percentage en het uitrekenen van het minimale en maximale jaarloon.
Misconcepten:
Bij het begrijpen van deze opgave kunnen de volgende misconcepten ontstaan:
- Niet elke leerling heeft een bijbaantje. Het loon wat ze hiermee verdienen is ook heel anders dan bij volwassenen. Hierdoor kan zo'n groot bedrag bij een leerling onrealistisch overkomen.
- Het gebruik van de tekens om de groepen aan te geven kan zorgen voor verwarring. Dit teken is namelijk niet voor iedereen bekend. Je kan tekens gebruiken die duidelijker en makkelijker aangeven wanneer een groep begint en eindigt.
Aangepaste opgave:
In de aangepaste opgave hebben we de volgende punten aangepast:
- We hebben het jaarloon veranderd naar uurloon .Dit zorgt ervoor dat de leerlingen beter begrijpen waar ze mee bezig zijn. Veel jongeren hebben namelijk te maken met een uurloon, omdat ze niet fulltime werken. Daarnaast hebben we de bedragen ook veranderd om ervoor te zorgen dat de vraag wel realistisch blijft.
- We hebben ervoor gekozen om als bedrijf de Albert Heijn te kiezen. Deze supermarkt heeft veel meer betrekking tot de leerlingen. Sommige leerlingen zullen er misschien ook zelf werken of zullen er soms zelf producten kopen. Hier komt dus het stukje alledaagse context naar voren.
- We hebben het teken wat tussen de getallen staat veranderd. Om ervoor te kiezen een normaal streepje te gebruiken en geen overlappende getallen neer te zetten is deze opgave makkelijker te begrijpen. Daarbij hebben we nu wel de getallen dusdanig aangepast zodat er geen gaten zitten tussen de bedragen.
Lesplan:
De les zal bestaan uit de volgende onderdelen:
- De les wordt begonnen met het ophalen van de voorkennis van de leerlingen. Dit doen we door middel van het bespreken van een huiswerkopgave.
- De leerdoelen voor de leerlingen worden tentoongesteld, zodat de leerlingen aan het einde van de les weten wat ze hebben geleerd.
- De lesstof over het histogram wordt uitgelegd. Dit wordt gedaan aan de hand van het bekijken van de theorie in het boek. Hierbij legt de docent het één en ander uit, maar zal de docent ook vragen stellen aan de leerlingen.
- De leerlingen worden zelfstandig aan het werk gezet met de opdrachten. Hierbij zijn de leerlingen stil en niet aan het overleggen met andere leerlingen.
- Na 5 minuten zelfstandig werken mogen leerlingen vragen stellen over de opdrachten. Dit mag aan een medeleerling zijn of aan de docent.
- De leerdoelen worden nogmaals op het boord getoond en het huiswerk wordt opgegeven.
Feedback:
Als je kijkt naar de verkregen feedback zie je dat er veel dingen goed zijn gegaan. Zo is de stof beknopt herhaalt, zijn de misconcepten duidelijk besproken en is de vervangende opdracht passend bij de leerlingen. Echter zijn er twee verbeterpunten:
- Het lesplan was tijdens de presentatie nog niet uitgewerkt. Dit is iets waar we wel al bij hadden stilgestaan, maar nog niet hadden uitgewerkt. Het lesplan is vervolgens wel tijdens de presentatie uitgelegd, waar vervolgens weinig op aan te merken was. Dit lesplan is dus wel uiteindelijk goed uitgewerkt.
- Er is aangegeven dat er in een vervolgles over de histogram gebruik gemaakt kan worden van Excel. Dit is zeker een optie, maar echter denken wij dat het beste is om dit te doen aan het einde van het hoofdstuk als alle diagrammen besproken zijn. Daarom hebben we deze feedback niet verwerkt, maar zijn we er wel bewust van dat we hier gebruik van kunnen maken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb