Opdracht 5: Mijn Visie

 

Technologie is niet meer weg te denken in de klaslokalen. Toch is het niet altijd verstandig om de technologie in je lessen te verwerken. Inmiddels staan een groot gedeelte van de boeken online en zijn er zelfs hele online lesmethodes ontwikkeld, maar het is ook bekend dat het verre van goed voor je gezondheid is om de hele dag naar een scherm te kijken. In dat soort situaties is het beter om uit een fysiek boek te lezen dan van een scherm (Universiteit Utrecht).

De rol van AI is inmiddels ook gigantisch in het onderwijs. Zo kan je aan AI vragen of hij hele lappen tekst voor je kan schrijven of kan je vragen of hij een compacte samenvatting voor je wilt maken. AI is in zoveel activiteiten veel sneller dan de gemiddelde mens. Het zoeken naar bronnen over een bepaalde gedachte duurt voor een mens minstens een paar minuten, terwijl AI er binnen 5 seconden als 10 heeft gevonden. Je kan dus wel zeggen dat mensen lui worden door de komst van AI (Jansen, 2025).

Maar goed kunnen omgaan met AI is ook een kunst. Soms geeft AI een bron die verouderd is of geeft het een fout antwoord. Hier ben ik, samen met medestudenten, vooral achter gekomen als ik het antwoord van een wiskundige opdracht niet wist. AI is nog behoorlijk slordig in het oplossen van wiskundige kwesties. Dit is nog steeds in ontwikkeling en ik denk dat het om die reden dat het nog wel even duurt voordat AI hier echt goed in wordt, en daar ben ik stiekem als docent in opleiding best blij mee (Olsthoorn, 2023).

In het huidige wiskundecurriculum zit helemaal geen rol voor ICT weggelegd. Je kan dus wel zeggen met de hedendaagse ontwikkelingen dat dit wel eens een verfrissing kan gebruiken. Natuurlijk is de basis van wiskunde nog steeds problemen oplossen met pen en papier, maar dit is inmiddels wel erg ouderwets als je je bedenkt wat de mogelijkheden zijn. Op GeoGebra zijn er inmiddels zoveel handige functies dat je zelf bijna niks meer hoeft uit te rekenen. Zo bestaan er functies dat je van een willekeurig lijnstuk een middelloodlijn kan laten teken, zonder ook maar één berekening zelf te hoeven doen. Dit is maar één van de vele voorbeelden die het internet te bieden heeft.
Ik denk dat er wel in een vernieuwd wiskundecurriculum stilgestaan moet zijn bij het kunnen werken met online tools zoals GeoGebra. Het is namelijk een stuk effectiever dan alles uit te rekenen met pen en papier.

In een van de lessen hadden we een diepgaande discussie over programmeren. Hierbij ging het vooral over het feit of dit in het vernieuwde wiskundecurriculum verwerkt moest worden. Daar was ik het 100% over eens, terwijl en andere leerlingen waren die zich hierin niet konden vinden. Zij waren het er wel mee eens dat het een plek moest krijgen in het middelbaar onderwijs, maar niet per se bij wiskunde gedaan moest worden. Zit zette mij wel aan het denken, met vooral de vraag: "Bij welk vak wil je het dan toevoegen in het curriculum?". Medestudenten gaven daarbij aan dat ze eigenlijk willen zien dat er een nieuw vak op de middelbare school komt, waarin leerlingen bewust bezig zijn met hedendaagse technologieën. Ik was het hier zeker wel mee eens, maar ik denk toch dat programmeren nog steeds bij wiskunde hoort. Sommige mensen zien wiskunde als het oplossen van sommen, maar ik zie wiskunde vooral als het signaleren van problemen en hier algemene oplossingen voor te vinden. Dat is natuurlijk ook iets wat bij programmeren centraal staat.  

Tijdens dit vak ben ik me pas echt bewust van geraakt hoe belangrijk de ICT is in het onderwijs. De mogelijkheden zijn echt oneindig. Hier ben ik al wel een beetje achter gekomen toen ik Wiskunde studeerde aan de Universiteit Utrecht. In dat jaar hebben we het vak 'Programmeren'  gehad en zijn we bezig geweest met LaTeX. Door deze manier konden we namelijk op een juiste manier de wiskundetaal op ons schrift omzetten in teksten op een pdf-document.

Gebruik maken van Kahoot is iets waar ik zelf ook mee ben opgegroeid op de middelbare school. Dit was aan het begin echt een genot voor de leerlingen, maar in mijn examenjaar was de nieuwigheid er wel een beetje vanaf. Inmiddels zijn er nieuwe quiztools in ontwikkeling. In deze zoektocht ben ik uitgekomen bij Multimeter. Ondanks dat deze quiztool nog niet helemaal hetgeen is waar ik nu mee aan de slag wil gaan, zie ik wel dat de ontwikkeling hiervan duidelijk te zien is. Zo zijn er veel meer opties om antwoorden te vragen van de leerlingen. Bij Kahoot zijn deze opties behoorlijk gelimiteerd. Echter is Multimeter nog niet echt gebruiksvriendelijk. Ik hoop dat dit in de toekomst wel het geval gaat zijn, want dan gaat het zeker een plek krijgen binnen mijn lessen.

Iets waar ik me echt van bewust ben geraakt is het feit hoe leuk ik het vind om instructievideo's te maken. Ik heb daar echt heel veel plezier aan beleeft en wil dit in de toekomst ook serieus aanpakken. Ik denk dat dit ook een stukje te maken heeft met het bewerken van video's, waar ik altijd al wel een passie voor heb gehad. Ik wil hier echt beter in worden, omdat ik dit in de toekomst ook wil kunnen inzetten in en rondom mijn lessen. Ik denk dat dit namelijk echt een toegevoegde waarde is om in mijn lessen te verwerken.

Daarnaast ben ik ook een stuk wijzer geworden met betrekking tot Excel. Mijn vader en broer gebruiken dit dagelijks voor werk om de salarisadministratie bij te houden of om goederenvervoer te plannen, maar ik ben er ook achter gekomen dat het op een hele nuttig manier ingezet kan worden voor je wiskundeles. Wanneer je doorhebt hoe je een grafiek moet tekenen of hoe je data moet verwerken is het een genot om mee te werken. Ondanks dat ik nog veel te leren heb in dit programma wil ik dit in de toekomst zeker gaan oppakken.

De opties om ICT in je les te verwerken zijn oneindig, en er komen er alleen nog maar meer bij.

 

Literatuurlijst:

Janssen, P. (2025). Worden we dommer door AI? Wat het gemak van ChatGPT doet met ons denkvermogen. Welingelichte Kringen. https://www.welingelichtekringen.nl/tech/worden-we-dommer-door-ai-wat-het-gemak-van-chatgpt-doet-met-ons-denkvermogen 

Olsthoorn. P. (2023). ChatGPT wordt minder goed met wiskunde en gevoelige kwesties. Netkwesties.  https://www.netkwesties.nl/1692/chatgpt-wordt-minder-goed-met-wiskunde.htm 

Universiteit Utrecht. (z.d.). Artikelen lezen vanaf het scherm of op papier: wat is beter?  https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/publicaties/tips-voor-studenten/artikelen-lezen-vanaf-het-scherm-of-op-papier-wat-is-beter 

Maak jouw eigen website met JouwWeb