Opdracht 4.2: Rekenvolgorde
Lesvoorbereiding:
Klas/ groep: t1b
Lesuur: 4e
Student: Sander Stolwijk
Kern van de lesinhoud:
In de les wordt gewerkt met het boek 'Getal & Ruimte 1 vmbo-th deel 1 (13e ed.)'. Hierbij gaan we een start maken aan hoofdstuk 2: Rekenen. Daarbij zullen we de voorkennis en paragraaf 4.1 verwerken in de les.
De voorkennis zullen we ophalen door middel van een Kahoot. De eerste 4 opdrachten zijn namelijk lange en eentonige opdrachten. Daarom denk ik dat de motivatie hiervoor niet hoog ligt om dit in je schrift te maken. Daarom wil ik van de opdrachten in de voorkennis een aantal opgave pakken en die verwerken in een Kahoot.
De Kahoot zal er als volgt uit zien:
- 1 opgaven van opdrachten 1 en 2
- 2 opgaven van opdrachten 3 en 4
- 4 opgaven van opdracht 5
Daarbij wordt aangegeven dat er pen en papier gebruikt mag worden om tot een antwoord te komen.
De les zal daarna vervolgt worden door het bespreken van de Theorie B. Ik zal een stuk uitleg geven over deze theorie waarbij de testopgaven gemaakt kunnen worden. Daarbij zal ik steekproefsgewijs leerlingen vragen stellen zodat ze blijven opletten.
Na het bespreken van de theorie en het maken van de testopgaven kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag met de opdrachten uit het boek.
Lesdoelen:
- Aan het einde van de les weten de leerlingen wat het product, het quotiënt, de som en het verschil is.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen wat de rekenvolgorde is.
- Aan het einde van de les kunnen de leerlingen de rekenvolgorde toepassen.
Persoonlijke leerdoelen:
Deze klas is uit zichzelf erg druk. Het is dus van belang dat ik leerlingen zo snel mogelijk aanspreek op het moment dat ze ongepast gedrag vertonen. Als ik er namelijk niet voor zorg dat het rustig is in de klas als ik wil beginnen met de les komt er helemaal niks van deze les. Dan ben ik niet in staat om de les op de juiste manier te starten.
Beginsituatie/zaken waar rekening mee te houden:
De leerlingen hebben net pauze gehad. Ze zullen dus op een drukke manier de klas binnenkomen. Daarbij is het dus belangrijk om leerlingen op hun gedrag aan te spreken wanneer ze het lokaal binnenkomen.
Voor mij is het onbekend wat het rekenniveau is van de leerlingen. Dit komt omdat het allemaal ontwikkeld is op de basisschool. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden wanneer de leerlingen zelfstandig met de opdrachten aan de slag gaan.
Benodigd materiaal/gereedschap/apparatuur:
Voor deze les heb ik mijn eigen laptop nodig. Hier staat namelijk de software op waarmee ik op het digibord kan schrijven. Daarnaast heb ik ook een aantal PowerPointslides die ik gebruik als ondersteuning voor mijn les. Ook heb ik natuurlijk mijn eigen wiskundeboek nodig.
Ik moet ervoor zorgen dat mijn Kahoot paraat staat op het moment dat de les begint. Deze heb ik dus zeker nodig.
Omdat het soms voor kan komen dat het digibord volstaat neem ik ook een set whiteboard markers mee, zodat ik op het whiteboard kan schrijven als dit nodig is.
Van de leerlingen wordt verwacht dat zij de gebruikelijke spullen meenemen voor een wiskunde les dat over procenten gaat: boek, schrift, pen, potlood en gum.
| Lesonderdeel | Leerproces | Tijd |
|---|---|---|
| Wat gaat er deze les gebeuren? | Hoe ga ik dat aanpakken. met welke voorbeelden en werkvormen en wat verwacht ik dat de leerlingen doen? | |
| Bespreken en verwerken van de theorie van Hoofdstuk 2: de voorkennis en paragraaf 2.1. | Voor de opdrachten van de voorkennis zal ik een Kahoot inzetten om zo de voorkennis op te halen. Voor de theorie van paragraaf 2.1 zal ik het boek gebruiken om aan de hand daarvan een verhaal te vertellen. Daarna zullen de leerlingen de opdrachten van paragraaf 2.1 zelfstandig gaan maken. | 15 minuten |
| Hoe enthousiasmeer ik ze voor het onderwerp? | Hoe ga ik dat aanpakken. met welke voorbeelden en werkvormen en wat verwacht ik dat de leerlingen doen? | |
| Ik ga de les starten met het gebruiken van een Kahoot. | Leerlingen zijn bekend met een Kahoot. Deze leerlingen zijn ook erg compititief. Echter moet ik er wel voor zorgen dat het niet een complete chaos wordt hierdoor. | 5 minuten |
| Hoe controleer ik wat begrepen is? | Hoe ga ik dat aanpakken. met welke voorbeelden en werkvormen en wat verwacht ik dat de leerlingen doen? | |
| Zelfstandig werken aan opdrachten. | De leerlingen gaan de opdrachten van paragraaf 2.1 maken tijdens het zelfstandig werken. | 23 minuten |
| Hoe sluit ik af? | Hoe ga ik dat aanpakken. met welke voorbeelden en werkvormen en wat verwacht ik dat de leerlingen doen? | |
| Beschrijven van leerdoelen en het vertellen van het huiswerk. | Aan het einde van de les vraag ik of de leerlingen de aandacht aan mij willen geven. Daarna zet ik de leerdoelen van de les nogmaals op het bord. Daarnaast schrijf ik ook op dat de opdrachten die nog niet af zijn afgemaakt moeten worden als huiswerk voor de volgende les. | 2 minuten |
| Wat doe ik als ik tijd over heb? | Hoe ga ik dat aanpakken. met welke voorbeelden en werkvormen en wat verwacht ik dat de leerlingen doen? | |
| Leerlingen kunnen eerder klaar zijn met de opdrachten dan dat de les lang is. | Wanneer de leerling aangeeft klaar te zijn met de opdrachten controleer ik dit. Wanneer dit het geval is en de opdrachten goed zijn gemaakt mag de leerling opdrachten maken voor een ander vak. | n.v.t. |
Kahoot:
Hieronder staan de slides die gebruikt worden voor de Kahoot:
Bij deze Kahoot heb ik gebruik gemaakt van 2 soorten vraagstelling:
- Bij de eerste 6 vragen moet de leerling zelf een antwoord invullen. Dit doe ik om de rekenvaardigheden van de leerling te testen. Het verzinnen van foute antwoorden voor dit soort opgaven is best lastig aangezien elk verzonnen fout antwoord niet logisch zou zijn.
- Bij de laatste 4 vragen moet de leerling 1 van de 4 mogelijkheden aanklikken. Dit doe ik omdat sommige van deze tekens best lastig te vinden zijn op een toetsenboord voor de leerlingen. Daarnaast zijn er ook maar 4 mogelijkheden in totaal.
Gebruikte Powerpoint:
Hierbij de slides die gebruikt worden tijdens mijn les. Je ziet hierbij lege witte vlakken. Deze vlakken vul ik zelfstandig in. Hieronder zal staan wat ik per dia zou hebben ingevuld:
Dia 2: Opdracht Testopgave, Pagina 84
Dia 3: Pagina 81 tot 85, Opdracht 1 t/m 12
Tijd is in deze situatie niet relevant. Dit geldt gedeeltelijk voor dia 2 en dia 3.
Verantwoording:
Niet bespreken Theorie A:
Ik kies ervoor om Theorie A helemaal niet klassikaal te bespreken. Deze keuze maak ik omdat dit vooral te maken heeft met een stukje begrijpend lezen. Dit is iets wat leerlingen zelfstandig kunnen doen. Als er toch vragen over zijn van leerlingen individueel zal ik deze persoonlijk met ze bespreken.
Inzetten Kahoot:
Leerlingen zijn gemotiveerd als ze gebruik mogen maken van de technologie. Om daar gebruik van te maken zet ik een Kahoot in om de voorkennis op te halen. Hierdoor zijn de leerlingen al vanaf het begin van de les gemotiveerd en bestaat er een grotere kans dat de les soepeler gaat verlopen. (van de Graaf, 2021).
Notatiesoftware:
Voor deze les gebruik ik notatiesoftware zodat ik op het digibord kan schrijven. Hierdoor kunnen de leerlingen precies zien hoe ze een opdracht moeten uitwerken. Het voordeel om dit op een digibord te doen is zodat je het kan opslaan. Daarna heb je als docent de mogelijkheid om dit ook met de leerlingen te delen via een programma zoals OneDrive.
Voordoen Nadoen Oefenen (VNO):
Ik heb gekozen om de lesstof over te brengen met behulp van Voordoen Nadoen Oefenen (VNO); ik laat de leerlingen zien hoe ze de berekeningen moeten doen. Vervolgens doen ze dit na en bespreken we dat samen. Uiteindelijk gaan leerlingen zelf aan de slag met opdrachten uit het boek. Ik ben van mening dat VNO de meest efficiënte manier is om de lesstof uit te leggen aan de leerlingen. Het helpt voor de leerlingen om te zien wat er moet gebeuren; hierdoor kunnen ze de stof beter leren (Smit, 2021).
Ontvangen van de leerlingen:
De docent staat als de bel gaat bij de deur en ontvangt daar de leerlingen. Hiermee houdt de docent de ‘gangcultuur buiten’ (Slooter, 2018). Dit zorgt voor rust in het lokaal, zodat de docent snel kan beginnen met de les. Als de leerlingen binnenkomen, begroet de docent ze door ze bij hun naam te noemen en even een praatje te maken. Op deze manier werkt de docent aan de relatie met de leerlingen (Deci & Ryan, 1991). Leerlingen voelen zich hierdoor gezien en kunnen even hun verhaal kwijt. Dit zorgt ervoor dat de verhalen niet opkomen tijdens de les en de docent door kan gaan met de uitleg zonder al te veel te worden onderbroken.
Zelfstandig werken:
De beste manier om de lesstof eigen te maken voor leerlingen is om te oefenen. Hiermee slaan ze nieuwe lesstof ook beter op (Van Der Hoeven, 2009). Het is belangrijk dat dit zelfstandig gebeurd zodat leerlingen bij hunzelf kunnen checken of ze het onderwerp begrijpen. Wel mogen ze zachtjes overleggen met klasgenoten, zodat ze elkaar verder kunnen helpen en samen de lesstof beter leren te begrijpen.
Opdrachten:
Voor de opdrachten die de leerlingen moeten maken heb ik gekozen voor opdrachten die in het boek staan. Deze opdrachten sluiten mooi aan op de uitleg van de lesstof die tijdens de les aan de orde komen. De leerlingen die de lesstof dus begrijpen kunnen daarna goed aan de slag aan deze opdrachten. Wanneer er leerlingen zijn die de lesstof nog niet goed begrijpen kan de docenten langskomen om nog een beetje extra uitleg te geven in de hoop dat de leerlingen het daarna wel snappen en dus met de opdrachten aan de slag kunnen gaan.
Opstelling van het lokaal:
De klas wordt opgesteld als een 'bus indeling’. Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat er een rustige werksfeer ontstaat waarin de focus vooral ligt op zelfstandig werken. Komt de leerling er nou echt niet uit, dan kan de leerling hulp vragen aan zijn buurman. Lukt het nog steeds niet, dan kan de docent ingeschakeld worden (Is Een Rijenopstelling Beter Voor Leerlingen in het Vmbo Basis/Kader Dan een Groepsopstelling? | Kennisrotonde, 2017).
Complimenten geven:
De rol van pedagoog maakt gebruik van leerlingen complimenteren. Ik heb hiervoor gekozen omdat complimenten van positieve invloed kunnen zijn op de motivatie van de leerlingen (Tremio, 2017). De leerling voelt zich hierdoor gezien en wordt meer zelfverzekerd door het compliment.
Terugblikken op de lesdoelen:
Door even terug te blikken op de lesdoelen kan de docent checken of de lesdoelen zijn behaald. Met deze kennis kan de docent hier op inspelen bij de volgende les. Onderdelen die leerlingen lastig vonden, kunnen dan nog een keer herhaald worden. Ook krijgen de leerlingen bij deze terugblik een korte samenvatting van wat ze die les hebben geleerd.
Lesreflectie:
Beschrijf in het kort hoe je vond dat het ging:
Uiteindelijk een prima les. Ik heb zeker dingen gedaan die tot een positief resultaat leverde, maar er zijn ook genoeg dingen fout gegaan.
Ik ben vooral heel erg tevreden over het feit dat ik de controle had over de les. Dat is namelijk in het verleden wel eens anders geweest.
Daarnaast baalde ik wel erg dat ik de tijd vergeten was. Daardoor heb ik niet op de juiste manier de les kunnen afsluiten.
Wat wilde je bereiken met je les?:
Ik wilde kijken hoe ik op de juiste manier ICT kan toepassen in mijn les. Daarnaast heb ik ook goed kunnen kijken hoe effectief het is om een Kahoot in te zetten om de voorkennis te bespreken. Ondanks dat dit niet vlekkeloos ging, heb ik wel het gevoel gehad dat dit een stuk effectiever was dan wanneer de leerlingen uit het boek de opdrachten van de voorkennis gingen maken.
Heb je bereikt wat je wilde en waaraan heb je dat gemerkt?:
Ja. Ondanks dat dit een erg drukke les is heb ik met de toepassing van ICT in mijn les ervoor gezorgd dat de leerlingen een stuk wijzer het klaslokaal hebben verlaten. Dit had wel een stuk beter gekund, als de techniek me niet in de steek liet.
Wat neem je je voor de volgende keer voor?:
Wees iets meer tijdgebonden. Door omstandigheden duurde de Kahoot te lang, waardoor er minder tijd was voor de leerlingen om zelfstandig aan de slag te gaan met de opdrachten. Ook het afsluiten van de les was niet juist omdat ik de tijd vergeten was. Hier moet ik de volgende keer dus beter op letten.
Opmerkingen werkplekbegeleider:
Sander begon erg goed aan de les. Hij was duidelijk in het handhaven van de regels.
De Kahoot verliep stroef. De techniek zat niet echt mee. Echter had hij dit kunnen oplossen door de Kahoot vroegtijdig af te kappen en met het boek verder te gaan.
Het bespreken van de theorie verliep prima. De (meeste) leerlingen waren bezig met waar jij mee aan de slag was.
Aan het begin van het zelfstandig werken was het erg rumoerig in de klas. Dit heb je goed opgelost door namen op het bord te schrijven van leerlingen die ordeverstorend bezig waren. Daarna waren de meeste leerlingen wel rustig met de opdrachten bezig.
Je was te laat met het afsluiten van de les. Daardoor heb je de leerdoelen niet nog een keer op het bord kunnen laten zien. Neem hier dus voor de volgende keer meer tijd voor!
Al met al: een les met veel verbeterpunten, maar ik heb ook zeker goede dingen gezien!
Literatuurlijst:
Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Ryan, R. M. (1991). Motivation and Education: The Self-Determination Perspective. Educational Psychologist, 26(3–4), 325–346. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653137
Van De Graaf, F., & Van De Graaf, F. (2024,). 10 werkvormen voor snel voorkennis activeren. Toetsrevolutie. https://toetsrevolutie.nl/10-werkvormen-voor-snel-voorkennis-activeren/
Kennisrotonde (2017). Is een rijenopstelling beter voor leerling in het vmbo basis/kader dan een groepsopstelling? https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/klassenopstelling
Slooter, M. (2018). De zes rollen van de leraar: handboek voor effectief lesgeven.
Smit, J. (2021). Goed voorbeeld doet goed volgen. Geestelijke Verzorging, 99. https://vgvz.nl/wp-content/uploads/2021/11/TGV-99-P32-36-Smit.pdf
Tremio, K. (2017). Effectieve complimenten geven: Hoe doe je dat? Onderwijs van Morgen. https://www.onderwijsvanmorgen.nl/effectieve-complimenten-geven-hoe/
Maak jouw eigen website met JouwWeb