Opdracht 3: (Uitleg)filmpje

 

Theorie:

Corona heeft op de hele maatschappij invloed gehad. Dit geldt ook voor het onderwijs. Opeens zat iedereen thuis achter de laptop om op die manier lessen te geven of om te volgen. Hierdoor was er weinig sociale controle onder de leerlingen om tijdens de les op te letten. Daarnaast was het ook zeer moeilijk te controleren voor docenten of de leerling de opdrachten begrijpt en of het huiswerk gemaakt is. 
Ook was het een stuk lastiger om een theoretische uitleg te geven. 

Om de bovengenoemde reden zijn er docenten geweest die uitlegfilmpjes gemaakt hebben. Dit was een uitstekende manier voor de leerlingen om over bepaalde onderwerpen wijzer te worden. Zo zijn er video's van alle soorten en maten: van het uitleggen van de theorie tot het voordoen van een opdracht van een eindexamen van een voorgaand jaar en alles ertussenin. 

Ondanks dat er grote verschillen zitten in de video's onderling heeft iedereen hetzelfde doel: ervoor zorgen dat de kijker met de volle 100% aandacht de video bekijkt. Om ervoor te zorgen dat een video aantrekkelijk is om te bekijken is het verstandig om in ieder geval het volgende te verwerken in een video:

  • Vertel aan het begin van de video wat de kijker gaat leren. Hierdoor weet de kijker meteen of de video voor hem of haar geschikt is.
  • Maak op de juiste manier gebruik van kleuren. Functioneel kleurgebruik is veel belangrijker dan mooi kleurgebruik. De kijker moet niet afgeleid zijn door de drukte van de kleuren.
  • Zorg ervoor dat de video niet langer dan 10 minuten is. Een kijker zit niet te wachten om 30 minuten te luisteren naar een verhaal over een ingewikkeld onderwerp. Vooral niet met de korte spanningsboog van de leerlingen in deze tijd. 
  • Kies voor een overzichtelijke lay-out. Dit zorgt voor een gestructureerde uitstraling voor de kijker. Maak hierbij ook gebruik van het hele oppervlak van de gekozen lay-out.
  • Geef niet in één keer te veel informatie aan de kijker. Laat desnoods informatie inspringen zodat de kijker niet overspoeld wordt met heel veel informatie.
  • Maak verschillende voorbeeldopgaven in je video. Kies ervoor om een voorbeeldopgave zelf uit te werken, maar geef ook de mogelijkheid aan de kijker om de video op pauze te zetten om een voorbeeldopgave te maken. 
  • Spreek met een duidelijke en vriendelijke stem. De kijker moet het gevoel hebben dat hij of zij wat van de video opsteekt. Zorg dus ook voor verschillend taalgebruik zodat de video niet te eentonig wordt.

Deze bovengenoemde punten komen uit een onderzoek uitgevoerd door Mikaël Flens over het optimaliseren van instructievideo's.

 

Doel van de video:

Het kan altijd voorkomen dat leerlingen niet aanwezig kunnen zijn bij de les. Voor de ene leerling is niet een groot probleem, omdat de leerling een goede aanleg heeft voor het vak. Bij de andere leerling kan dit wel voor moeilijkheden zorgen. Ook zijn er leerlingen die de theoretische uitleg tijdens de les allemaal net wat de snel vinden gaan. 

Deze video is voornamelijk gemaakt voor de leerlingen die niet aanwezig konden zijn bij de les of voor de leerlingen die niet voldoende hebben aan de theoretische uitleg tijdens de les. Deze video kan dus voor eigen leerlingen bekeken worden, maar is ook gemaakt voor andere leerlingen van andere scholen.

In mijn video wil ik in ieder geval de punten verwerken die hierboven uitgewerkt zijn in het onderzoek dat uitgevoerd is door Mikaël Flens. Daarnaast wil ik ook de volgende punten in mijn video verwerken:

  • Ik maak alleen gebruik van getypte tekst. Als ik de keuze had gemaakt om gebruik te maken van geschreven tekst was de video een stuk langer geweest. Doordat ik alle tekst dus getypt heb blijft de lengte van de video beperkt.
  • Door deze getypte tekst zo duidelijk mogelijk te maken heb ik gebruik gemaakt van een PowerPoint. Hierdoor kan ik makkelijk animaties toevoegen zodat er een duidelijke structuur in mijn video te zien is.
  • Ik kies ervoor om mezelf niet in beeld te brengen. Doordat ik zelf niet in beeld ben is er meer ruimte voor tekst per pagina. Daarnaast is de video grotendeels bedoelt voor leerlingen die mij al kennen en dus geen behoeft hebben aan dit stukje persoonlijkheid.

 

Video

Door op deze link te klikken kom je terecht bij mijn uitlegvideo: https://www.youtube.com/watch?v=sRV_2BGPmug 

 

Feedback:

Als ik kijk naar het eindresultaat van mijn video denk ik dat ik tevreden kan zijn. De punten waarvan ik van tevoren heb aangegeven dat ik deze in mijn video heb willen verwerken is goed gelukt. Het enige wat ik de volgende keer zou willen aanpassen is de manier hoe ik mijn stem gebruik. Ik heb nu vooral de focus gelegd op het correct spreken. Daardoor is we in sommige gedeelten van de video mijn stem een beetje eentonig. 

Dat de video goed gelukt is zie je ook aan de verkregen feedback. Zo is het geluid erg goed, maak ik goed gebruik van de functies van PowerPoint, laat ik goed zien wat het belang is van de rekenvolgorde, past het doel goed bij de video en verwerk ik de theorie dat over het maken van filmpjes gaat in mijn video. Echter heb ik een aantal verbeterpunten gekregen waar ik de volgende keer rekening mee kan houden als ik een uitlegvideo maak:

  • Ik heb voor de oefensommen 2 keer oefensom 1 en 2 gebruikt. Om voor de kijker een beter onderscheid hierin te maken had ik dit beter kunnen laten oplopen naar oefensom 3 en 4. Daarnaast kan de opgave die zelfstandig gemaakt ging worden zonder uitwerking beter 'oefensom 5' kunnen noemen, zodat daar later beter naar verwezen kan worden.
  • Ik heb niet terug gereflecteerd naar de eerste opgave waarbij we het voorbeeld zowel van links naar rechts als van rechts naar links hebben uitgewerkt. Wanneer ik de rekenvolgorde heb getoond is het ook verstandig om bij deze opgave aan te geven welke van twee het juiste antwoord is.
  • De bewoording die ik heb gebruikt bij het stukje van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen van links naar rechts is onhandig. Dit kan voor verwarring zorgen. In het vervolg zou ik het gedeelte van 'aftrekken' en 'vermenigvuldigen' omwisselen. Door dit te doen staat op de ene pagina de wiskundige bewerkingen waar het niet uit maakt of je van links naar rechts of van rechts naar links gaat rekenen, terwijl op de andere pagina staat dat het wel uitmaakt.

Maak jouw eigen website met JouwWeb